Forskel mellem versioner af "Bålaktivitetsmærket"
Spring til navigation
Spring til søgning
Niklas (diskussion | bidrag) (→Bålaktiviteter 1) |
Niklas (diskussion | bidrag) |
||
| Linje 5: | Linje 5: | ||
* Børnene skal have fortalt om [[almindelige bålregler]] | * Børnene skal have fortalt om [[almindelige bålregler]] | ||
| − | * Børnene selv har lavet popcorn eller ristet skumfiduser på bål | + | * Børnene selv har lavet popcorn eller ristet skumfiduser på bål |
=== Bålaktiviteter 2 === | === Bålaktiviteter 2 === | ||
Det er målet at: | Det er målet at: | ||
| − | * Børnene har fået en introduktion til, hvordan man snitter væk fra sig selv med en kniv | + | * Børnene har fået en introduktion til, hvordan man snitter væk fra sig selv med en kniv |
| − | * Børnene har snittet en snobrødspind på mindst 2 meters længde | + | * Børnene har snittet en snobrødspind på mindst 2 meters længde |
| − | * Børnene har været med til at tænde bål | + | * Børnene har været med til at tænde bål |
| − | * Børnene har lavet et snobrød | + | * Børnene har lavet et snobrød |
=== Bålaktiviteter 3 === | === Bålaktiviteter 3 === | ||
Det er målet at: | Det er målet at: | ||
| − | * Børnene selv har tændt bål | + | * Børnene selv har tændt bål |
| − | * Børnene har hørt om reglerne for brændehugning | + | * Børnene har hørt om [[reglerne for brændehugning]] |
* Børnene kan demonstrere at de kan finde ud af at hugge brænde ”korrekt” | * Børnene kan demonstrere at de kan finde ud af at hugge brænde ”korrekt” | ||
| − | * Børnene har hørt om reglerne for brug af kniv og økse | + | * Børnene har hørt om [[reglerne for brug af kniv og økse]] |
| − | * Børnene kan demonstrere korrekt brug af kniv og forklare forholdsregler ved at bære kniv. Børnene kan demonstrere forskellige måder at bruge kniven på – forskellige snitteteknikker | + | * Børnene kan demonstrere korrekt brug af kniv og forklare forholdsregler ved at bære kniv. Børnene kan demonstrere forskellige måder at bruge kniven på – forskellige snitteteknikker |
| − | * Børnene enten har lavet en bananbåd (med chokolade og brun farin), en tilsvarende æblebåd eller har grillet en tyk pølse på pind | + | * Børnene enten har lavet en [[bananbåd]] (med chokolade og brun farin), en tilsvarende [[æblebåd]] eller har grillet en tyk pølse på pind |
Indholdet på dette niveau svarer til det tidligere dolkemærke. | Indholdet på dette niveau svarer til det tidligere dolkemærke. | ||
| Linje 30: | Linje 30: | ||
Det er målet at: | Det er målet at: | ||
| − | * De unge har lært om antænding af bål, herunder brandtrekanten og hvordan man ”styrer” ilt, materiale og varme i bålets opbygning | + | * De unge har lært om antænding af bål, herunder [[brandtrekanten]] og hvordan man ”styrer” ilt, materiale og varme i bålets opbygning |
| − | * De unge har lært hvordan man lavet et pyramidebål og et pagodebål | + | * De unge har lært hvordan man lavet et [[pyramidebål]] og et [[pagodebål]] |
| − | * De unge selv kan tænde et pyramidebål og efterfølgende lavet et pagodebål omkring det | + | * De unge selv kan tænde et pyramidebål og efterfølgende lavet et pagodebål omkring det |
| − | * De unge skal kunne bage et perfekt snobrød, gerne af en spændende dej (kom eksempelvis følgende i dejen, M&M’s, kanel, kakao, skinke og ost) | + | * De unge skal kunne bage et perfekt [[snobrød]], gerne af en spændende dej (kom eksempelvis følgende i dejen, M&M’s, kanel, kakao, skinke og ost) |
| − | * Snobrødet skal, når det er bagt, være brunt over det hele, ikke være sort nogen steder, være gennembagt og ”marmelade-tæt” | + | * Snobrødet skal, når det er bagt, være brunt over det hele, ikke være sort nogen steder, være gennembagt og ”marmelade-tæt” |
* De unge har lavet en af følgende ting: | * De unge har lavet en af følgende ting: | ||
| − | # Pilefløjte | + | # [[Pilefløjte]] |
| − | # Hyldefløjte | + | # [[Hyldefløjte]] |
| − | # Kokosmugg | + | # [[Kokosmugg]] |
=== Bålaktiviteter 5 === | === Bålaktiviteter 5 === | ||
Det er målet at: | Det er målet at: | ||
| − | * De unge skal have kendskab til de almindelige brændetyper og karakteristika for dem | + | * De unge skal have kendskab til de almindelige brændetyper og karakteristika for dem |
| − | * De unge kan lavet en Berberild eller en Jægerild | + | * De unge kan lavet en [[Berberild]] eller en [[Jægerild]] |
| − | * Man skal kunne forklare fordelene ved de to båltyper | + | * Man skal kunne forklare fordelene ved de to båltyper |
| − | * De unge skal kunne hugge et helt stykke brænde med en diameter på mindst 10 cm. Og mindst 30 cm langt, ned i stykker der højst er 2 cm tykke og brede | + | * De unge skal kunne hugge et helt stykke brænde med en diameter på mindst 10 cm. Og mindst 30 cm langt, ned i stykker der højst er 2 cm tykke og brede |
| − | * De unge skal have tændt 2 bål med mindst to af følgende optændingsmidler | + | * De unge skal have tændt 2 bål med mindst to af følgende optændingsmidler |
| − | # Stearinbomber | + | # [[Stearinbomber]] |
| − | # Birkebark | + | # [[Birkebark]] |
| − | # Blår | + | # [[Blår]] |
| − | # Canadisk/amerikansk ildtænder | + | # [[Canadisk/amerikansk ildtænder]] |
| − | # Harpiks | + | # [[Harpiks]] |
| − | * De unge enten har lavet perfekt grillede ”Trommestikker” (cornflakes, hakket kød, æg og krydderier) eller ”Engle på Hesteryg” (ostetern i baconsvøb) over bål – på en pind | + | * De unge enten har lavet perfekt [[grillede ”Trommestikker”]] (cornflakes, hakket kød, æg og krydderier) eller [[”Engle på Hesteryg”]] (ostetern i baconsvøb) over bål – på en pind Trommestikken skal være gennemstegt overalt og ikke sort nogen steder. ”Englen” skal have sprød bacon uden at osten er løbet ud |
Versionen fra 12. mar 2019, 07:53
Bålaktiviteter handler om færdigheder i at lave ild og bål, om bålmad som hyggeaktivitet og om sysleaktiviteter, man kan lave omkring et bål.
Indholdsfortegnelse
Bålaktiviteter 1
Det er målet at:
- Børnene skal have fortalt om almindelige bålregler
- Børnene selv har lavet popcorn eller ristet skumfiduser på bål
Bålaktiviteter 2
Det er målet at:
- Børnene har fået en introduktion til, hvordan man snitter væk fra sig selv med en kniv
- Børnene har snittet en snobrødspind på mindst 2 meters længde
- Børnene har været med til at tænde bål
- Børnene har lavet et snobrød
Bålaktiviteter 3
Det er målet at:
- Børnene selv har tændt bål
- Børnene har hørt om reglerne for brændehugning
- Børnene kan demonstrere at de kan finde ud af at hugge brænde ”korrekt”
- Børnene har hørt om reglerne for brug af kniv og økse
- Børnene kan demonstrere korrekt brug af kniv og forklare forholdsregler ved at bære kniv. Børnene kan demonstrere forskellige måder at bruge kniven på – forskellige snitteteknikker
- Børnene enten har lavet en bananbåd (med chokolade og brun farin), en tilsvarende æblebåd eller har grillet en tyk pølse på pind
Indholdet på dette niveau svarer til det tidligere dolkemærke.
Bålaktiviteter 4
Det er målet at:
- De unge har lært om antænding af bål, herunder brandtrekanten og hvordan man ”styrer” ilt, materiale og varme i bålets opbygning
- De unge har lært hvordan man lavet et pyramidebål og et pagodebål
- De unge selv kan tænde et pyramidebål og efterfølgende lavet et pagodebål omkring det
- De unge skal kunne bage et perfekt snobrød, gerne af en spændende dej (kom eksempelvis følgende i dejen, M&M’s, kanel, kakao, skinke og ost)
- Snobrødet skal, når det er bagt, være brunt over det hele, ikke være sort nogen steder, være gennembagt og ”marmelade-tæt”
- De unge har lavet en af følgende ting:
Bålaktiviteter 5
Det er målet at:
- De unge skal have kendskab til de almindelige brændetyper og karakteristika for dem
- De unge kan lavet en Berberild eller en Jægerild
- Man skal kunne forklare fordelene ved de to båltyper
- De unge skal kunne hugge et helt stykke brænde med en diameter på mindst 10 cm. Og mindst 30 cm langt, ned i stykker der højst er 2 cm tykke og brede
- De unge skal have tændt 2 bål med mindst to af følgende optændingsmidler
- De unge enten har lavet perfekt grillede ”Trommestikker” (cornflakes, hakket kød, æg og krydderier) eller ”Engle på Hesteryg” (ostetern i baconsvøb) over bål – på en pind Trommestikken skal være gennemstegt overalt og ikke sort nogen steder. ”Englen” skal have sprød bacon uden at osten er løbet ud